زگیل مقعدی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است.زگیل‌ها روی ناحیه اطراف و داخل مقعد تأثیر می‌گذارند،اما ممکن است روی پوست ناحیه تناسلی نیز ایجاد شوند.آنها ابتدا به صورت لکه ها ی ریز ظاهر می شوند که اغلب به کوچکی سر یک سوزن هستنداما می توانند بسیار بزرگ شوند و رشد کنند ،در نهایت کل ناحیه مقعد را پوشش دهند.

زگیل مقعدی
زگیل مقعدی

زگیل مقعدی چگونه ایجادمی‌شود؟

آمیزش جنسی یک راه رایج برای ابتلا به HPV است. با این حال، فرد می تواند بدون داشتن رابطه جنسی به HPV آلوده شود. هر گونه تماس مستقیم با ناحیه مقعد (مثلا تماس دست از شریک جنسی آلوده) می تواند باعث HPV و زگیل مقعدی یا تناسلی شود.

چگونه از زگیل مقعدی جلوگیری کنیم؟

ویروس HPV اغلب بدون هیچ علامتی در بدن باقی می ماند. اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از زگیل مقعدی انجام دهید.با افرادی که زگیل مقعدی (یا تناسلی) دارند تماس جنسی نداشته باشید.تماس جنسی را به یک شریک محدود کنیدوهمیشه از کاندوم استفاده کنید (این خطر را کاهش می دهد، اما از بین نمی برد).

شرکای جنسی باید از نظر HPV و سایر بیماری های مقاربتی حتی زمانی که هیچ علامتی وجود ندارد بررسی شوند.واکسن HPV در برابر ۹ نوع مختلف ویروس HPV محافظت می کند و برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ ساله بدون توجه به سابقه جنسی مورد تایید FDA است. لطفاً با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا ممکن است کاندیدای این واکسن باشید یا خیر.

علائم زگیل مقعدی

زگیل ها معمولاً بدون درد هستند، بنابراین افراد ممکن است متوجه نباشند که به آن مبتلا هستند. علامت اولیه برجستگی های نرم و مرطوب در نزدیکی مقعد یا داخل مقعد است که قهوه ای روشن یا گوشتی هستند. علائم اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش

خون ریزی

ترشحات مخاطی

احساس وجود یک توده در ناحیه مقعد

تشخیص

پزشک شما به پوست اطراف مقعد و همچنین کل ناحیه لگن از جمله اندام تناسلی نگاه خواهد کرد. او ممکن است معاینه مجرای مقعد را با یک اسکوپ کوچک انجام دهد (آنوسکوپی) تا ببیند آیا زگیل در داخل کانال مقعدی وجود دارد (زگیل داخلی مقعد).

درمان زگیل مقعدی

اگر زگیل ها برداشته نشوند، می توانند بزرگتر و تکثیر شوند. زگیل ها در صورت درمان نشدن ممکن است منجر به افزایش خطر سرطان مقعد در ناحیه آسیب دیده شوند. زگیل های داخلی مقعد ممکن است به داروهای موضعی پاسخ ندهند، بنابراین ممکن است نیاز به جراحی باشد. گزینه های درمانی عبارتند از:

داروهای موضعی: این کرم‌ها معمولاً در صورتی که زگیل‌ها بسیار کوچک باشند و فقط روی پوست اطراف مقعد قرار گرفته باشند، بهترین عملکرد را دارند.

داروهای موضعی که زگیل ها را فریز می کنند (نیتروژن مایع)

داروهای موضعی که زگیل ها را می سوزانند (اسید تری کلروستیک، پودوفیلین)

جراحی: زمانی که زگیل ها برای درمان های ذکر شده خیلی بزرگ باشند یا داخلی باشند، جراحی در نظر گرفته می شود. در حین جراحی، زگیل ها با جراحی برداشته می شوند. بیمار برای این عمل بیهوش خواهد شد. و نوع بی حسی بستگی به تعداد و محل دقیق زگیل های برداشته شده دارد. هنگامی که زگیل های زیادی وجود داشته باشد، جراح شما ممکن است جراحی را به صورت مرحله ای انجام دهد. معاینه داخلی نیز انجام می شود تا هر ضایعه در داخل نیز پیدا و درمان شود.

دوره نقاهت

درد و ناراحتی خفیف معمولاً چند روز طول می کشد.ممکن است داروی ضد درد تجویز شود. کسانی که جراحی می‌کنند معمولاً می‌توانند روز بعد به سر کار بازگردند،اما افرادی که جراحی گسترده‌تری دارند ممکن است چند روز تا چند هفته در خانه بمانند.

زگیل ها ممکن است به طور مکرر پس از برداشتن عود کنند. این به این دلیل است که ویروس HPV برای مدتی در بافت‌های بدن غیرفعال می‌ماند. هنگامی که زگیل ها عود می کنند، معمولاً می توانند در مطب جراح شما درمان شوند. اگر تعداد زیادی زگیل جدید به سرعت ایجاد شود، ممکن است دوباره به جراحی نیاز باشد.

نکات لازم برای جراحی زگیل مقعدی

مهم است که با جراح خود در مورد اینکه چند وقت یکبار برای ویزیت های بعدی برنامه ریزی کنید، در طی این بازدیدها، معاینه ای انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که همه زگیل ها از بین رفته اند و زگیل جدیدی ایجاد نشده است.

برای دانلود اپلیکیشن مدیریت پریود و تقویم قاعدگی و بارداری لیوم بانو اینجا کلیک کنید.