تشنگی هنگام روزه
تشنگی هنگام روزه

شاید خیلی وقت‌ها گرسنگی‌های هنگام روزه داری ما را آزار می‎دهند. بهتر است در ماه رمضان اصولی را رعایت کنیم تا کمتر احساس گرسنگی داشته باشیم.

وعده سحرماه رمضان را حذف نکنید

خیلی وقت‌ها در ماه رمضان بعد از افطار شروع به خوردن تنقلات می‎‌کنیم. و سپس می‌خوابیم در نتیجه وعده سحر را حذف می‌کنیم. زیرا اشتهایمان کمتر شده و تمایلی به خوردن غذای دیگر نداریم. اما این کار کاملاً اشتباه است. و ما را تا افطار بعد گرسنه‌تر می‌کند. حتی ممکن است مشکلات جدی در قند خون و کم آبی بدن ایجاد کند پس شما موظف هستید حتماً وعده سحری را بخورید.

یک جا همه غذاها را مصرف نکنید

در ماه رمضان و هنگام روزه داری باید نیازهای غذایی خود مثل پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی را به صورت کامل مصرف کنید. اما این بدان معنا نیست که وقتی روزه خود را باز کردید همه این غذاها را یک جا مصرف کنید. چون در این صورت بدن شما نمی‌تواند انرژی دریافتی‌تان را یکباره استفاده کند. و آن را خنثی کند در نتیجه مواد غذایی در بدنتان انباشته می‌شوند و سپس موجب چاقی شما می‌شوند این امر حتی می‌تواند موجب بهم ریختگی متابولیسم بدنی شما ‌شود.

غذاهای مقوی و سیر کننده بخورید

می‌توانید یک سحری سبک، سالم و سیر کننده مانند لبنیات، سبزیجات تازه و تخم مرغ استفاده کنید. و در کنار آن از یک سوپ ساده به همراه روغن زیتون و سبزیجات بهره ببرید. در کنار این‌ها باید از نان با گندم کامل و بلغور که سرشار از کربوهیدرات و فیبر است و به گوارش شما کمک زیادی می‌کند بهره ببرید. میوه‌های خشک در کنار خرما، گردو و بادام بسیار غنی از ویتامین و مواد معدنی هستند به‌علاوه می‌توانند شما را مدت زیادی سیر نگه دارند پس از مصرف آن‌ها قاغل نشوید.

انرژی بدن خود را تأمین کنید

در ماه رمضان و هنگام روزه داری شما باید از فعالیت‌های روزانه که انرژی بدنی شما را می‌گیرند خودداری کنید. اگر شرایط کاری خاص دارید یا یک ورزشکار حرفه‌ای هستید لازم است از مکمل‌های غذایی که یک رژیم سالم به شما می‌دهند، استفاده کنید.

میزان ورزش خود را سی درصد کاهش دهید

اگر لازم است مرتب ورزش کنید باید در تایمی که روزه نیستید انرژی روزانه، پروتئین و آب خود را تأمین کنید. علاوه بر این لازم است تایم ورزش خود را به بعد افطار موکول کرده یا آن ‌را سی درصد کاهش دهید.

از خوردن افطاری سنگین در رمضان ماه بپرهیزید

بدن شما نیاز دارد در وعده افطار غذاهایی مصرف کند که هضم راحت‌تری دارند. با اینکه مغزتان شما را به  سریع غذا خوردن و خوردن غذاهای زیاد تشویق می‌کند، پس سعی کنید افطار خود را ابتدا با یک سوپ ولرم شروع کنید سپس مقداری آب یا آب میوه تازه بنوشید در آخر غذای اصلی را ده یا پانزده دقیقه بعد بخورید. این روال باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شود. و کمک می‌کند غذایتان راحت‌تر هضم شود.

غذای اصلی ماه رمضان رامفید بخورید

برای غذای اصلی می‌توانید غذاهای گوشتی، کبابی، سبزیجات و غذاهای پروتئینی مثل مرغ مصرف کنید و تا جایی که می‌توانید از مصرف غذاهای سرخ شده و روغنی بپرهیزید.

بعد از افطار پیاده‌روی کنید

بعد از افطار پیاده‌روی به اندازه یک تا دو ساعت می‌تواند هم حس بهتری به شما بدهد. و برای وعده سحر اشتها داشته باشید. به‌علاوه باعث هضم غذا و کمک به سیستم قلب و عروقی شما می‌شود.

ماه رمضان در واقع ماه پر از برکت و عطوفت است. و روزه داری نیز قسمتی از این ماه است. اگر اصولی و درست روزه بگیریم بدن ضعیف نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند. در نتیجه شما هم احساس بهتری خواهید داشت.‎

این مقاله را می‌توانید در اپلیکیشن لیوم بانو مطالعه فرمایید.