تشنگی هنگام روزه
تشنگی هنگام روزه

با توجه به اینکه ماه رمضان این سال‌ها در قسمت گرم سال قرار دارد. و طول روزها هم طولانی است، تشنگی بیشتر به سراغ انسان می‌آید. پس باید به دنبال راه‌هایی بگردیم که به ما کمک می‌کنند کمتر حس تشنگی داشته باشیم .و مدت زمان بیشتری آب در بدنمان بماند. امروز روش‌های ساده‌ای را بیان کردیم تا شما در کنار این ملاحظات راحت‌تر روزه داری کنید.

شکر را در ماه رمضان کنار بگذارید

سعی کنید غذاهایی که حاوی شکر هستند، و غذاهایی که فیبر کمی دارند، استفاده نکنید. پس شیرینی ها، شربت‌هایی که دارای شکر هستند، نوشابه‌ها، نان سفید، شیرینی‌هایی که با شکر و آرد سفید پخته می‌شوند و ماکارونی که با آرد سفید است. را کنار بگذارید. فراموش نکنید وقتی قند زیادی مصرف می‌کنید روده‌هایتان آب بیشتری را به خود می‌کشند. در نتیجه بیشتر تشنه می‌شوید.

در وعده‌های سحر و افطار رمضان یک‌جا آب زیاد مصرف نکنید

به دلیل اینکه خوردن یک‌جای این همه آب ممکن است آنزیم‌های گوارشی شما را حل کرده. و منجر به سوءهاضمه، کند شدن حرکت روده و در نتیجه افزایش نفخ شکم شود، بهتر است در طول مدت افطار تا سحر مقدار کمی آب بنوشید. تا از آب رسانی کافی به تمام نقاط بدنتان مطمئن شوید.

مصرف میوه و سبزیجات را در اولویت قرار دهید

همه میوه‌ها و سبزیجات برای آب رسانی مناسب هستند. زیرا آب و مواد معدنی دارند که به بدن در حفظ تعادل آب و مواد معنی کمک می‌کنند. و در نتیجه باعث هیدراتاسیون بهتر می‌شوند. با این حال میوه‌ها و سبزی‌هایی وجود دارند که در نگه داشتن آب بدن کمک بیشتری می‌کنند. این میوه‌ها و سبزیجات شامل موز، مرکبات، هندوانه، خربزه، خیار، انبه، آناناس، سیب، کدوسبز، سیب‌زمینی شیرین، زردآلو، اسفناج و کاهو می‌باشند.

مصرف کافئین را کاهش دهید

مقدار زیادی از کافئین را می‌توان در شکلات تلخ‌های انرژی‌زا، چای، نوشابه و قهوه مشاهده کرد. این‌ها خوراکی‌هایی هستند که روزانه اکثر ما استفاده می‌کنیم. اما در هنگام روزه داری مصرف کافئین ممکن است شما را تشنه‌تر کند. میزان مصرف استاندارد کافئین در روز حدود ۲۰۰ میلی لیتر معادل دو یا سه فنجان کوچک است. و مقادیر بیش از حد آن می‌تواند تشنگی به دنبال داشته باشد. پس خوب است اگر هم از کافئین استفاده می‌کنید به اندازه کافی آب بنوشید تا تشنه نشوید.

سایر نوشیدنی‌ها را جایگزین آب نکنید

استفاده از آبمیوه و نوشیدنی‌های بر پایه لبنیات به جای آب خوب است. و حتی شاید باعث شوند مایعات را بیشتر مصرف کنید. اما اینگونه نوشیدنی‌ها هم می‌توانند شما را چاق کنند و هم به علت شکری که اصولاً دارند، می‌توانند شما را گرسنه‌تر کنند. پس آب گزینه بهتری خواهد بود.

تایم و شدت ورزش کردن خود را کنترل کنید

اگر در ماه رمضان ورزش را کنار بگذارید، ممکن است عضلاتتان را از دست بدهید پس اگر نگه داشتن عضلاتتان برایتان اهمیت دارد و مایل به ورزش کردن در ماه رمضان هستید، سعی کنید برنامه ورزشی خود را به بعد افطار موکول کنید تا در مدتی که روزه هستید اذیت نشوید. اما اگر امکان ورزش کردن بعد از افطار برای شما وجو ندارد سعی کنید ورزش‌های هوازی نکنید زیرا با تعریق زیاد آب بدن شما را کاهش می‌یابد و سبب تشنگی شما می‌شود.

این مقاله را در اپلیکیشن لیوم بانو می‌توانید مشاهده کنید

منبع:

www.khaleejtimes.com