موهای سالم
موهای سالم

ساده ترین روش های درمان موخوره

با اینکه ژنتیک تأثیر زیادی در داشتن موهای سالم و جذاب دارد. اما عواملی مثل آب و هوا، تغذیه و بسیاری از عوامل دیگر تأثیر بسزایی در سلامت موهای شما دارد.شاید ریزش مو و موخوره یا آسیب‌های دیگری که موهایمان دیده‌اند ما را کلافه کرده باشند. و همیشه به دنبال راهی برای بهبود آن‌ها باشیم .

۱.مصرف پروتئین به اندازه کافی

۲.مصرف روی به اندازه کافی

۳.مصرف امگا۳ به اندازه کافی

۴.نسبت به موهای خود شناخت پیدا کنید

۵.با موهایتان مهربان باشید

۶.موهای خود را مرتب کوتاه کنید

۷.هنگام خشک کردن مو مراقبت‌های لازم را انجام دهید

۸.داشتن رژیم مناسب و آشنایی با عوارض داروها

۹.موهای خود را با حوله زبر خشک نکنید


مصرف پروتئین به اندازه کافی

موی شما در درجه اول از پروتئین تشکیل شده.پس باید در رژیم غذایی‌تان مصرف پروتئین را در اولویت قرار دهید. و در روز حداقل ۴۵ گرم پروتئین مصرف کنید. منابع غنی پروتئین عبارتند از مرغ، ماهی، لوبیا، گوشت بدون چربی، محصولات لبنی کم چرب و تخم مرغ. رژیم‌های غذایی که پروتئین کمی دارند منجر به از بین رفتن بافت مو می‌شوند و آن را آسیب پذیر می‌کنند. پس برای داشتن موی سالم پروتئین را فراموش نکنید.

مصرف روی به اندازه کافی

کمبود روی بدن می‌تواند عامل مهمی در ریزش مو باشد. برای کنترل روی مصرف میوه‌ها، سبزیجات، سالادهایی که در آن‌ها از سبزی استفاده می‌شود و در نهایت آب را فراموش نکنید. اگر کمبود روی در بدن خود حس می‌کنید از مکمل مولتی ویتامین استفاده کنید.

مصرف امگا۳ به اندازه کافی

وقتی امگا سه مصرف می‌کنید فولیکول‌های مو و غدد چربی شما تحریک می‌شوند. این تحرک پذیری مو شاید موجب رشد موهای شما نشود اما باعث سلامت پوست سر شما می‌شود. امگا سه در ماهی‌های آب‌های آزاد مثل ساردین و شاه‌ماهی موجود است. از منابع دیگر امگا سه میتوان به دانه کتان، ماست و پنیر اشاره کرد.

نسبت به موهای خود شناخت پیدا کنید

موهای افراد با توجه به بافت و نوعشان با هم متفاوت است. مثلا افرادی که موی چرب دارند نیاز به شستشوی بیشتری نسبت به آن‌ها که نوع موهایشان خشک است پیدا می‌کنند. پس بهتر است نوع موی خود را بشناسید. سپس شامپو و سایر محصولات مراقبتی را با توجه به آن استفاده کنید. سعی کنید از شامپوهایی استفاده کنید که فاقد سولفات باشند تا به موهایتان آسیب نزنند تا موخوره و ریزش ایجاد نکنند.

با موهایتان مهربان باشید

بیشتر از یکبار در روز موهایتان را نشویید و به اندازه از شامپو استفاده کنید، بهتر است شامپو را با آب ترکیب کنید و بعد از آن استفاده کنید.در هنگام شستن سر خود را چنگ نزنید و به آرامی کف سر را ماساژ دهید، سپس با آب ولرم موهای خود را به آرامی آبکشی نمایید.وقتی موهایتان خیس است چند برابر از همیشه شکننده‌تر است پس با شانه به جان آن نیفتید که آسیب ببیند و موخوره بزند فقط وقتی کمی نم‌دار بود با شانه دندانه درشت آن را شانه کنید، برای شستشو از آب داغ استفاده نکنید بهترین گزینه آب ملایم است.

موهای خود را مرتب کوتاه کنید

برای سلامت موهای خود هر ده تا دوازده هفته مقداری از آن را کوتاه کنید فراموش نکنید موی سالم خیلی بهتر و زیباتر از موی بلند است . و اگر رشد موشما مناسب باشد. این مقدار کوتاهی تغییر زیادی در آن به وجود نمیاورد.

هنگام خشک کردن مو مراقبت‌های لازم را انجام دهید

سعی کنید تا جایی که می‌توانید از اتو مو، سشوار وسایر وسایلی که با گرما فرم موهای شما را تغییر می‌دهند بپرهیزید یا مثلا هنگام استفاده سشوار باد سرد آن را به کار بگیرید. زیرا حرارت زیاد به مرور آسیب جدی به موهای شما وارد می‌کند و می‌تواند یکی از عوامل ایجاد موخوره و ریزش در موهای شما باشد. حتی ممکن است به مرور موی خود را بسوزانید و به بافت آن آسیب بزنید .بهترین حالت این است که موهای خود را رها کنید تا خودشان خشک شوند و با حوله نرم یا تیشرت نخی به آرامی آب آن را بگیرید. فراموش نکنید نباید با موی خیس بخوابید.

داشتن رژیم مناسب و آشنایی با عوارض داروها

کم کاری تیروئید یا نداشتن رژیم غذایی درست، مصرف الکل، مصرف بعضی از داروها برای افسردگی، بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا هم میتواند باعث ایجاد ریزش مو یا آسیب دیدن مو شود. پس از عوارض داروهایی که مصرف می‌کنید و مواد غذایی مصرفی خود اطلاعات کافی داشته باشید.

موهای خود را با حوله زبر خشک نکنید

اگر عادت دارید حوله را محکم به موهای خود مالش دهید تا آب آن را بگیرید باید بگویم این کار میتواند حسابی به موهای شما آسیب بزند. و موجب موخوره شود زیرا هنگامی که موهایتان خیس است از همیشه آسیب‌پذیرتر می‌باشد و اصطحکاکی که بین مو و حوله ایجاد می‌کنید، میتواند به آن آسیب بزند پس به جای حوله از یک پارچه نرم مثل یک تیشرت نخی یا حوله مخصوص که نرم باشد، استفاده کنید و آن را به موهای خود فشار دهید تا آب اضافی آن دفع شود.

این مقاله را ‌می‌توانید در اپلیکیشن لیوم بانو مشاهده فرمایید

منبع:
www.healthline.com
www.allthingshair.com