درمان خانگی شپش
درمان خانگی شپش

شپش سر به دلیل مسری بودن زیاد بیشتر در بین کودکان و کسانی که با آن ها  در ارتباطند، دیده می‌شود.شاید شما از دسته افرادی باشید که بهداشت را به طور کامل رعایت می‌کنید. و انتظار شپش را نداشته باشید.اماممکن است یکی از اطرافیان شما شپش را به مو یا بدن شما انتقال داده باشد.گاهی ممکن است شپش را با شوره اشتباه بگیرید.پس قبل از شروع درمان باید از اینک سر شما شپش دارد مطمئن شوید.

تفاوت شپش با شوره سر

شپش و شوره هر دو ممکن است خارش در سطح موی شما ایجاد کنند. اما وقتی شپش می‌گیرید حس می‌کنید چیزی در سر شما راه می‌رود.یا اگر با ذره بین دقت کنید حشرات قهوه‌‌ای یا سفید رنگی را بر سطح موی خود می‌بینید.شپش ها با خونی که از سر شما میخورند. تغذیه می‌کنند.در نتیجه سر شما خارش می‌گیرد.و ممکن است با خاراندن موها متوجه خونریزی و ایجاد زخم در پوست سرتان بشوید.تفاوت دیگری که شپش با شوره دارد چسبندگی آن هاست،شپش  ها به تار موهای شما می‌چسبند در حالی که شوره ها به راحتی جدا می‌شوند.

چگونه از شپش جلوگیری کنیم؟

درمان خانگی شپش
درمان خانگی شپش

برای جلوگیری از شپش به کودک تان آموزش دهید به موهای هم کلاسی های خود نزدیک نشود.و بهداشت شخصی مثل حمام کردن، شانه زدن موها و غیره را رعایت کند.تحت هیچ شرایطی وسایل شخصی خود مانند شانه ،بورس ،کش مو و روسری را در اختیار دیگران قرار ندهید. زیرا امکان گسترش شپش در آن وجود دارد.

اگر متوجه شدیم یکی از اعضای خانواده به شپش مبتلاست، چه کنیم؟

لباس ها، تخت خواب و همه موارد را بررسی کنید. تا عاری از شپش باشند.زیراشپش به سرعت انتقال پیدا می‌کند.سعی کنید لباس ها و ملحفه هارا با آب داغ بشوییدو اتو کنید یا در آفتاب خشک کنید.باقی وسایلی که کودک تان با آن ها ارتباط داشته  و قابل شستن نیستند.در یک کیسه در بسته به مدت چند روز کنار بگذارید.چون شپش ها درصورتی که غذا نداشته باشند می‌میرند.

راه های درمان شپش

برای درمان شپش راه های زیادی وجود دارد،بهتر است اگر شرایط خاصی دارید مثلاً باردار هستید ، زیر نظر پزشک از  راه های دارویی استفاده کنید.

می‌توانید شامپو های ضد شپش حاوی لیندان و پریمترین ، که این روز ها این شامپو ها و لوسیون ها در انواع مختلف در دسترس هستند،نیز استفاده کنید.

بعد از استفاده از دارو هشت تا دوازده ساعت صبر کنید و سپس موهای تان  را بررسی کنید ،که اگر هنوز زنده بودند با استفاده از شانه دندان ریز یا شانه های مخصوص شپش که در بازار موجود است آن ها را از بین ببرید.

در اغلب موارد توصیه می‌شود در صورت ادامه وجود شپش ها درمان را  ادامه دهید و بعد از هفت تا نه روز دوباره از شامپو استفاده کنید.

برای درمان سریع تر شپش نیازی به استفاده بیش از حد دوز دارو را ندارید و صرفا باید به اندازه توصیه شده توسط پزشک دارو را استفاده کنید

موقع مصرف داروهای ضد شپش از نرم کننده ها و محصولاتی که برای نرمی موها در حمام استفاده می‌کردید،نکنید زیرا باعث می‌شوند دارو نتواند تأثیر خوبی روی ساقه موها بگذارد.

اگر می‌خواهید موهای پرپشت داشته باشید اینجا کلیک کنید.

راهکارهای خانگی برای درمان شپش سر

درمان خانگی شپش
درمان خانگی شپش

روغن هایی مثل روغن درخت چای و روغن زیتون

این روغن ها باعث خفگی و از بین رفتن شپش ها می‌شوند مقدار مناسبی از آن را بر سر فردی که درگیر شپش شده ماساژ دهید و بعد از گذشت نیم ساعت شپش های مرده را با شانه خارج کنید و سپس آبکشی کنید ،چندین بار این کار را تکرار کنید تا شپش ها به طور کامل از بین بروند.

شانه زدن مداوم موها

موهارا کمی مرطوب کنید و با شانه دندان ریز یا شانه مخصوص آن ها را شانه کنید، برای دسترسی بهتر می‌توانید این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا سرعت از بین رفتن شپش ها بیشتر شود.

استفاده از سس مایونز برای درمان شپش سر

سس مایونز نیز باعث از بین رفتن شپش ها می‌شود.و از دسته روش هایی است که باعث می‌شود زودتر نتیجه بگیرید.شب قبل از خواب به همه سطح سر فردی که شپش گرفته سس مایونز بمالید.و سر اورا با کلاه پلاستیکی یا کیسه فریزر بپوشانید.صبح بعد از بیدار شدن موهای اورا شانه کنید.وسپس به خوبی بشویید تا همه شپش های مرده خارج شوند. و اثری از مایونز ها باقی نماند، و این کار را آنقدر تکرار کنید تا اثری از شپش ها باقی نماند.

سرکه سیب

سرکه سیب را به آرامی روی سطح سر خود بمالید یا اسپری کنید و سر خود را ماساژدهید پس از چند دقیقه موهای خود را بشویید و شانه کنید تا شپش های مرده خارج شوند.اگر سرکه سیب در دسترس ندارید می‌توانید از سرکه های تقطیری نیز استفاده کنید.

برای دانلود اپلیکیشن لیوم بانو و استفاده از مطالب،تقویم قاعدگی وخدمات کاربردی و متنوع دیگر اینجا کلیک کنید