روانشناسی رنگ ها

واکنش به رنگ ها می‌تواند ذهنی باشد. اما به طور کلی، انواع خاصی از رنگ‌ها واکنش‌های خاصی ایجاد می‌کنند. رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی می‌توانند احساس گرما یا پرخاشگری ایجاد کنند، در حالی که رنگ‌های سرد مانند سبز و آبی باعث آرامش یا دلگیر شدن می‌شوند.

به طور معمول تا دو یا سه دهه پیش به رنگ و دیزاین خانه خیلی اهمیت داده نمی‌شد. اما امروزه واقعا ارزشمند است، زیرا وقتی اعضای خانواده در اتمام کار یا برنامه‌های خود به خانه می‌روند. تا خستگی و تنش کاری را از خود دور کنند. مشاهده رنگ‌ها می‌تواند به آن‌ها حس خوب القا کند. تا دوباره فردا پر قدرت تر از قبل شروع به کار کنند. امروز به بررسی رنگ‌ها در روانشناسی رنگ‌ها می‌پردازیم،

ویژگی رنگ ها

رنگ ها
رنگ ها

ویژگی های رنگ قرمز

خب حتما آگاهی دارید که قرمز جزو رنگ‌های گرم است. این رنگ سطح انرژی اتاق را افزایش میدهد. و می‌تواند عشق، احساسات و البته عصبانیت و قدرت شما را تحریک کند. قرمز از آن دسته رنگ‌هایی است که فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب را افزایش میدهد. بهتر است از این رنگ در قسمتی از هال یا قسمتی از ورودی خانه و البته ناهارخوری استفاده کنید چون اشتها را هم زیاد می‌کند.

ویژگی های رنگ نارنجی

نارنجی از دسته رنگ‌های گرم است.که منبع انرژی می‌باشد و اشتیاق شما را افزایش می‌دهد .در ثانی فعالیت را بالا می‌برد. از این رنگ بهتر است برای اتاق ورزش و اتاق بازی بچه‌ها استفاده کنید .

ویژگی های رنگ زرد

زرد هم از رنگ‌های گرم است، به آن رنگ خوشحالیم می‌گویند.و می‌تواند حس خوب آفتاب و گرما را به ما منتقل کند.پس طبیعی است که اکثر انسان‌ها با آن ارتباط برقرار کنند. از این رنگِ لذت بخش می‌توانید در حمام، فضای هال، آشپزخانه یا ناهارخوری استفاده کنید.

ویژگی های رنگ صورتی

این رنگ هم از سری رنگ‌های گرم است.که معروف به رنگ آرامش و عشق می‌باشد این رنگِ خاص که با خود مهربانی و عشق به همراه دارد خلاقیت شما را افزایش میدهد، بهتر است برای اتاق خواب، دفتر کار یا مهد کودک مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی های رنگ سبز

این رنگ در سری رنگ‌های خنک‌تر قرار می‌گیرد که معروف به آرام‌ترین رنگ هست و علاوه بر اثر آرام بخشی، استرس را کاهش می‌دهد و برخی معتقدند به بهبود باروری هم کمک می‌کند. رنگ سبز طبق روانشناسی رنگ‌ها برای فضای آشپزخانه، هال و اتاق خواب‌ها مناسب است.و می‌توانید از گیاهان برای زیبایی‌خانه استفاده کنید.

برای یافتن گیاه مناسب محیط خانه خود اینجا کلیک کنید.

ویژگی های رنگ آبی

این رنگ هم جزو رنگ‌های سردتر قرار می‌گیرد. رنگی آرامش بخش است که فشار خون را کاهش داده و تنفس و ضربان قلب را کمی کند می‌کند. این رنگ مناسب اتاق خواب و حمام می‌باشد.

ویژگی های رنگ بنفش

این رنگ هم جزو رنگ‌های سرد است که معروف است به رنگ درام و پیچیده رنگ بنفش هرچقدر تیره‌تر شود پیچیده‌تر و هرچه روشن شود سبک‌تر و آرامش بخش‌تر می‌شود. رنگ بنفش مناسب اتاق خواب، فضای حال و مطب می‌باشد.

ویژگی های رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ خنثی به حساب می‌آید و در قالب سنتی بیشتر کاربرد دارد. این رنگ به فضا گرما می‌دهد و در دکوراسیون و چیدمان سنتی همراه رنگ‌های دیگر میتوان از آن بهره برد.

ویژگی های رنگ سفید

یک رنگ کلاسیک بی‌انتهاست. از دسته رنگ‌های خنثی می‌باشد که برای استفاده در دکوراسیون و دیزاین باید همراه رنگ‌های دیگر ترکیب شود. اگر می‌خواهید اتاق‌تان بازتر و جادارتر دیده شود از رنگ سفید استفاده کنید .

ویژگی های رنگ خاکستری

این رنگِ خنثی یک رنگ جدید به حساب می‌آید و راحتی و گرما را به ارمغان می‌آورد. کاملاً همه‌کاره، بی‌انتها و کلاسیک در سایه‌های روشن‌تر و لبه‌دار و مدرن در رنگ‌های تیره‌تر است .

ویژگی های رنگ مشکی

رنگ مشکی هم جزو رنگ‌های خنثی است .که می‌تواند پایه طرح رنگی ما باشد. به رنگ‌ها عمق می‌دهد اما همانطور که می‌دانید استفاده از سیاه به تنهایی جالب نیست و روح را آزار می‌دهد.

ویژگی های رنگ متالیک

رنگ‌های متالیک مثل فلز براق هستند.و مثل طلایی و نقره‌ای در روانشناسی رنگ‌ها جزو رنگ‌های خنثی هستند و به نوعی هیجان و خلاقیت را ارتقا می‌بخشند.

کاربرد رنگ ها در فضای خانه

رنگ مناسب اتاق خواب

اتاق خواب
اتاق خواب

اتاق خواب شما محلی برای آرامش شما است، بنابراین رنگ و روحیه اتاق خواب باید شامل رنگ‌هایی باشد که آرامش عمومی را به فضا وارد می‌کند. هنگام تصمیم‌گیری در مورد رنگ اتاق برای اتاق خواب خود، روانشناسی رنگ اتاق، رنگ‌هایی مانند سبز، آبی و بنفش را برای کیفیت آرامش آن‌ها به شما پیشنهاد می‌کند و در کنار آن پیشنهاد می‌کند از نارنجی که رنگی پرانرژی و کاملا در تضاد با آرامش شماست و آبی پاستلی که رنگی بسیار سرد است و در اتاق‌هایی که نور طبیعی کمی دریافت می‌کنند حس سردی زیاد می‌دهد، در ترکیب رنگ اتاق خواب بپرهیزید.

رنگ مناسب اتاق نشیمن یا هال

ایده پذیرایی

روانشناسی رنگ اتاق در اتاق نشیمن شما ساده است، رنگ‌های اتاق نشیمن را پیدا کنید که متناسب با روحیه راحتی، مکالمه و رفاقت فضای شما باشد. وقتی از خود می‌پرسید که باید اتاق نشیمن خود را رنگ آمیزی کنم، رنگ‌های شاد و آرام‌بخش مانند سبز و آبی را در نظر بگیرید و برای هیجان بیشتر، رنگ قرمز را در نظر بگیرید.

رنگ‌ مناسب حمام و سرویس بهداشتی

ایده سرویس بهداشتی

رنگ مناسب حمام، رنگی است که به ریلکس کردن و آرامش بخشیدن به شما کمک کند رنگ‌های آبی و زرد و بنفش مناسب این ناحیه هستند و بهتر است از رنگ‌های قرمز و نارنجی در این ناحیه اجتناب کنید.

رنگ مناسب آشپزخانه

ایده آشپزخانه

آشپزخانه یک فضای مشترک است که در آن خلاقیت متولد می‌شود و خانواده در آن جمع می‌شوند. به همین دلیل شما رنگ‌هایی برای آشپزخانه می‌خواهید که خلاقیت و شادی را ارتقا دهند. سایه‌های زرد، سبز و آبی همه می‌توانند روانشناسی رنگ آشپزخانه شما را بهبود بخشند و بلافاصله با رنگ شاد دیوار باعث بهبود روحیه می‌شوند. در این بخش خانه بهتر است از مشکی و قهوه‌ای استفاده نکنید زیرا رنگ مشکی برای مکانی مبتنی بر مکالمه بسیار تیز و چشمگیر است و قهوه‌ای رنگی است که معمولاً با گرسنگی در ارتباط نیست و باعث می‌شود برای مناطق دیگر بهتر باشد.

رنگ مناسب برای ناهارخوری

ایده ناهارخوری

به طبع باید برای غذاخوری از رنگ‌هایی بهره ببرید که اشتها را زیاد می‌کند. رنگ‌های گرمی مثل قرمز، بنفش و زرد مناسب این فضا هستند و البته رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای و سبز نامناسب می‌باشند.

روانشناسی رنگ اتاق خانه شما چیزی فراتر از مجموعه‌ای از رنگ‌های زیبا است. رنگ‌هایی که برای دیوارهای خود انتخاب می‌کنید، می‌توانند به طور قابل توجهی بر روحیه و رفتار شما تأثیر بگذارند و تغییراتی ایجاد کنند که در نهایت کل زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل انتخاب رنگ‌های شاد، مثبت و تشویق برای خانه مهم است بنابراین به فضایی تبدیل می‌شود که بهترین‌ها را در شما و خانواده‌تان به نمایش می‌گذارد.

این مقاله را می‌توانید در اپلیکیشن لیوم بانو مطالعه فرمایید.