یکی از نگرانی‌های زندگی پرمشغله‌ی امروز به دنیا آوردن کودک است، و بارداری و باروری است خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای رفاه بیش‌تر کودکشان بیش‌تر تلاش کنند و دیرتر کودکی را وارد زندگیشان کنند.ولی این مسئله چندان بدون مشکل هم نیست.زیرا ویژگی‌های جسمانی زنان نیز باید برای بارداری مناسب باشد، بنابراین باید آگاه شویم که چه زمانی برای بارداری مناسب‌تر است.

بارداری در سنین بالا
بارداری در سنین بالا

بهترین سن برای بارداری و باروری در میان زنان در فاصله‌ی سال‌های ۲۰ تا ۲۵ سالگی است، از ۳۰ سالگی به بعد، قدرت باروری شروع به کاهش می‌کند، البته این بدین معنی نیست که خانم‌ها بعد از این سن نمی‌توانند به‌طور طبیعی نوزاد سالمی را به دنیا بیاورند.ولی میزان سقط جنین و نقص در کودک در این سنین بیشتر است.

دلایل کاهش احتمال بارداری وباروری

چند دلیل می‌توان برای کاهش احتمال بارداری در زنان سنین بالاتر نام برد: تعداد تخمک‌ها کم‌تر می‌شود و کیفیتشان نیز پایین می‌آید، در صورتی که خانمی دچار پساقاعدگی زودرس شده‌باشد تولید تخمک متوقف می‌شود و هرچقدر که خانم‌ها به پساقاعدگی نزدیک‌تر شوند نیز عادت‌های ماهانه آن‌ها نامنظم می‌شود و همین موضوع بر تولید تخمک‌گذاری تأثیر منفی می‌گذارد.

سن باروری در مردان بسیار بیش‌تر است. ولی مردان نیز با بالا رفتن سنشان، امکان باروریشان کاهش پیدا می‌کند. ولی تا ۵۰ سالگی و حتی بیشتر امکان باروری دارند.با این وجود کیفیت اسپرم در بدنشان کاهش پیدا می‌کند.

بارداری سنین بالا
بارداری سنین بالا

شرایط بارداری و باروری در سنین بالا

برای بارداری در سنین بالاتر زوجین باید بیشتر و دقیق‌تر تحت نظر پزشک باشند .تا از سلامت خود و کودکشان اطمینان پیدا کنند. زیرا مشکلات بارداری در این سنین هم برای کودک و هم برای مادر بیشتر است. یکی از دلایل این امر افزایش احتمال چندقلوزایی است.در بارداری در سنین بالای ۳۵ سال به دلیل ترشح بیشتر هورمون فولیکول، احتمال چندقلوزایی و به‌خصوص دوقلوهای ناهمسان بیشتر می‌شود. و این مسئله خود خطر بارداری را افزایش می‌دهد. زیرا چندقلوزایی نیز از بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شود. پس دو فاکتور خطر در بارداری در سنین بالا دیده می‌شود.

این مقاله را می‌توانید در اپلیکیشن لیوم بانو مطالعه فرمایید.