چرا تقویت رحم مهم است؟

تقویت رحم و تخم دان
تقویت رحم و تخم دان

رحم یکی از بخش های اساسی بدن هر زن است،و بعد از برقراری رابطه جنسی تخمک ها و اسپرم مرد عمل لقاح را انجام می‌دهند.پس در واقع اولین محلی است که کودک آن ها در آن رشد ونمو می‌کند.علاوه بر این از آن جایی که رحم شما از دستگاه های اصلی بدن تان است وظایف دیگری همچون مراقبت از اندام های تحتانی مانند مقعد ،واژن و مثانه را برعهده دارد.پس تقویت رحم و تخمدان امری اساسی برای همه بانوان است.

آیا ضعف رحم می‌تواند باعث سقط جنین شود؟

سقط جنین میتواند ارثی باشد یا به دلایل دیگر مانند بیش از حد ضعیف بودن یا بیش از حد چاق بودن فرد باشد زیرا در این حالت تخمک ها به خوبی بارور نمی‌شوند ،اما وقتی ماهیچه های رحمی شما ضعیف باشند قبل از موعد مقرر دهانه رحم شما باز شده و سقط انجام می‌شود. پس ضعف رحمی و تخمک ها هر دو می‌توانند دلیلی بر سقط باشند.و بهتر است قبل از بارداری یا حتی در دوران مجردی رحم خود را تقویت کنید.

برای تقویت رحم و تخم دان چی بخوریم؟

تقویت رحم و تخم دان
تقویت رحم و تخم دان

گوشت قرمز را تا حد ممکن از رژیم غذایی خود خارج کنید ،زیرا احتمال ایجاد فیبروم رحمی را دوبرابر می‌کند.و پایه و اصول تغذیه تان را بر این محور ها بنا کنید:

سبزیجات

میوه ها

پروتئین های گیاهی

غلات کامل

ماهی

چربی های غیراشباع

مصرف فولیک اسید را فراموش نکنید،غذاهایی که فولیک اسید دارند به تقویت رحم و تخمک ها،کاهش خطر بیماری های مادرزادی و نقص های این چنینی و کاهش خطر سقط می‌پردازند. غذاهایی مانند:

مرکبات،لوبیا قرمز،کلم بروکلی،آووکادو،اسفناج،عدس،چغندر و لپه سرشار از آهن و فولیک اسید هستند.

علاوه براین از مصرف روزانه پروتئین های بدون چربی و آب به مقدار زیاد در رژیم روزانه خود غافل نشوید.

مصرف آب سلامت و زیبایی پوست و موی شمارا چند برابر می‌کند . بهتر است در روز بین پنج تا هشت لیوان آب بنوشید.

برای شمارش لیوان های آبی که در روز میخورید می‌توانید ،اپلیکیشن تقویم قاعدگی لیوم بانو را از اینجا دانلود کنید.

چه ویتامینی برای تقویت رحم و تخم دان خوبه؟

تقویت رحم و تخم دان
تقویت رحم و تخم دان

مصرف ویتامین Dو اسید فولیک می‌تواند کمک زیادی در راستای تقویت رحم شما بکند . اما اگربدن شما به آن نیاز نداشته باشد ،ممکن است مشکل ایجاد کند . پس بهتر است حتماًپیش از مصرف با پزشک خود راجب آن ها مشورت کنید.

علاوه بر این ، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B12، ویتامین E، ویتامین C، آهن و روی می‌توانند نقش بسزایی در تقویت رحم شما داشته باشند.

اپلیکیشن مدیریت قاعدگی و بارداری لیوم بانو حامی تمام بانوان برای داشتن سلامتی جسمی و روحی حمایت می‌کند.

مصرف کافئین خود را کاهش دهید

همه ما در روز ممکن است تا حد زیادی کافئین ها را در رژیم غذایی خود جا داده باشیم،مصرف زیاد کافئین می‌تواند احتمال ابتلا به فیبروم رحمی را دو برابر کند.بهتر است سعی کنید قهوه یا چای سبز که مقدار کافئین آن بسیار کمتر است را جایگزین آن کنید.

تحرک داشته باشید

یکی از راه های موءثر برای افزایش جریان خون در رحم شما تحرک است. سعی کنید در روز مدت زمان هر چند کوتاهی را به ورزش کردن حتی ورزش ساده ای مانند پیاده روی بپردازید. خود این عمل استرس شما را کاهش می‌دهد و تأثیر بسزایی در باروری شما نیز خواهد داشت.

هوشمندانه ورزش کنید

ورزش های بیش از حد سنگین و با زمان های طولانی می‌تواند به رحم شما آسیب برساند . و آن را مستعد بیماری کند. سعی کنید در حد تعادل ورزش کنید و اگر رژیم ورزشی دارید آن را باپزشک زنان خود به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید آسیبی به رحم شما نمی‌زند.

یوگا و پیاده روی تا حد زیادی به تقویت رحم شما کمک می‌کنند.

تقویت رحم و تخم دان
تقویت رحم و تخم دان

اگر سیگاری هستید ترک کنید

آسیب های ناشی از سیگار برای همه ما آشکار است. اما دود سیگار تا حد زیادی بر رحم و تخمدان ها تأثیر می‌گذارد و تحقیقات نشان داده اکثر خانوم های سیگاری مشکلاتی در باروری دارند. بهتر است برای ترک سراغ پزشک یا مشاور بروید و از او برای شروع ترک خود کمک بخواهید.

مشاوران لیوم بانو
مشاوران لیوم بانو

تا حد ممکن استرس را کاهش دهید

استرس مزمن کنترل نشده  می تواند منجر به مجموعه ای از تغییرات بدنی شود. از افزایش وزن گرفته تا التهاب در بدن تا قاعدگی نامنظم، استرس مزمن عامل شناخته شده ای در کاهش سلامت رحم است.

بهتر است  در صورت امکان، آرامش ذهنی  را در قالب یوگای باروری یا مدیتیشن بگنجانید. همچنین، روی خواب پایدارتر و با کیفیت‌تر تمرکز کنید

وقتی شما درست به اندازه به موقع می‌خوابید بعد از مدتی متوجه سلامت پوست و مو،بهبود خلق و خو و… می‌شوید که همه این ها نشان دهنده این است که اندام های بدن شما بهتر از قبل کار می‌کنند. پس اهمیت خواب مناسب و به موقع را نادیده نگیرید.