داخل رحم شما شبیه یک بادکنک هست که  داخل آن را بافتی به نام آندومتر پوشانده،و وقتی شما پریودی یا قاعدگی را تجربه می‌کنید در واقع این لایه سطحی آندومتر هست که ریزش می‌کند.و زمانی که باردار هستید و پریودی شما متوقف می‌شه در واقع جنین داخل بافت آندومتر شما لانه گزینی می‌کند و عامل این اتفاق می‌شود.حال اگر این بافت رحمی آسیب ببیند ، در واقع پوشش بین رحمی شما آسیب دیده و منجر به چسبندگی رحم میشود.و این یعنی دیواره جلویی و عقبی رحم به یک دیگر می‌چسبند ،چسبندگی رحم به عنوان سندروم آشرمن نیز،شناخته می‌شود.البته میزان چسبندگی می‌تواند خفیف باشد و یا شدید باشد.

چسبندگی رحم
چسبندگی رحم

علائم چسبندگی رحم:

پریودهای بسیار سبک یا قطع پریودی (آمنوره).

درد لگن و گرفتگی شدید قاعدگی

مشکل باردار شدن یا سقط مکرر

عوارض چسبندگی رحم

حدود نیمی از بانوانی که به چسبندگی رحم مبتلا می‌شوند،در هنگام بارداری به مشکل میخورند و قاعدگی های نامنظم در آن ها دیده می‌شود.در صورتی که باردار هستید و دچار چسبندگی رحم شده اید،با نظارت بیشتر پزشک می‌توانید این دوره را طی کنید.

در صورتی داشتن پریود های عقب افتاده از تست آنلاین بارداری اپلیکیشن اپلیکیشن مدیریت قاعدگی و بارداری لیوم بانو استفاده کنید. برای دانلود اپلیکیشن اینجا کلیک کنید.

دلایل ابتلا به چسبندگی رحمی

چسبندگی رحم معمولاً در اثر آسیب به بافت رحم ایجاد می شود.اما گاهی اوقات علت دقیق چسبندگی بیمار ناشناخته است.شایع ترین علت چسبندگی رحم، آسیب ناشی از یک عمل جراحی و ایجاد زخم یا حفره در رحم است.

کورتاژ یک عمل جراحی سرپایی رایج است که در طی آن دهانه رحم کشیده می شود و محتویات بافتی رحم برداشته می شود. چسبندگی رحم ممکن است به دنبال عوارض بارداری مانند خونریزی رحم به دنبال زایمان یا سقط جنین ایجاد شود.

 معمولاً برای مشکلات زنان و زایمان که رحم را درگیر می کند مانند خونریزی غیر طبیعی. گاهی اوقات، علل احتمالی ایجاد چسبندگی عبارتند از عفونت پوشش رحم (اندومتریت)، برداشتن فیبروم در حفره رحم، سزارین، و ابلیشن آندومتر (روش جراحی که برای آسیب عمدی به پوشش داخلی رحم استفاده می‌شود. که در طی آن دوره های قاعدگی سبک تر یا به طور کامل حذف می شوند).

تشخیص سندرم آشرمن (چسبندگی رحم)

وقتی با داشتن این علائم به پزشک مراجعه کنید .احتمالاً از شما درخواست آزمایش خون و سونوگرافی می‌شود. که پزشک به کمک آن ها میتواند ضخامت لایه رحم ،فولیکول ها و عواملی که باعث این چسبندگی شده را بیابد.

علاوه بر این  هیستروسکوپی از روش هایی است که در تشخیص این سندرم بسیار رایج است . در این روش پزشک هیستروسکوپ را وارد رحم شما می‌کند و به کمک آن چسبندگی رحم شما را تشخیص می‌دهد.

روش بعدی هیستروسپالپوگرام (HSG) است . که پزشک در این حالت رنگ مخصوصی را به رحم تزریق می‌کند. تا به کمک آن حفره های رحمی و مشکلات مربوط به رشد و انسداد لوله های فالوپ را تشخیص دهد.قبل از انجام این آزمایش در صورتی که مشکلاتی مانند قاعدگی های نامنظم یا سقط جنین مکرر داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.

مشاوران لیوم بانو
مشاوران لیوم بانو

درمان چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن

اگر در آینده قصد باردراری ندارید و چسبندگی رحم تان به حدی نیست که شما را آزار دهد. نیاز به درمان ندارید و می‌توانید با وجود آن روال عادی زندگی خود را داشته باشید.اما در هر حال با یک پزشک متخصص در مورد پیامد های عدم درمان صحبت کنید و نظر اورا در این باره بخواهید.

اما به طور کلی  درمان چسبندگی رحم شامل شکستن بافت چسبنده و تلاش برای جلوگیری از اصلاح بافت در جای خود است.برای برداشتن بافت اسکاریا چسبنده، متخصص زنان ممکن است برای درمان لیز هیستروسکوپی چسبندگی رحم را انجام دهد.این یک روش سرپایی است که در آن پزشک از هیستروسکوپ برای مشاهده پوشش داخلی رحم و تحریک بافت اسکار موجود استفاده می کند. اگر بافت اسکار پراکنده و فیلمی باشد.پزشک ممکن است بتواند از خود هیستروسکوپ برای جدا کردن آن استفاده کند. اگر بافت چسبنده به طور قابل توجهی متراکم تر باشد، می توان از قیچی جراحی استفاده کرد.

برای دانلود اپلیکیشن مدیریت پریود واپلیکیشن مدیریت قاعدگی و بارداری لیوم بانو اینجاکلیک کنید.