گیاه
گیاه

در گذشته همه خانه‌ها ویلایی بودند.و هر کدام باغچه یا حوض کوچکی داشتند که حس خوبی را به اهالی خانه منتقل می‌کردند امروزه اکثر خانه‌ها آپارتمانی شده‌اند. اما باز هم ایرانیان علاقه خاصی به گل و گیاه دارند و در اکثر خانه‌ها قسمتی کوچک به گل‌ها و گیاهان اختصاص داده می‌شود. تا به ما روحیه بخشند و حالمان را بهتر کنند.

تأثیر گیاهان در فضای خانه

گیاهان و گل‌های  آپارتمانی تأثیر بسزایی در دکوراسیون خانه دارند. در ابتدا می‌توانیم به سادگی فضاهای خالی را با گیاه و گل ها پر کنیم و به محیط زیبایی ببخشیم. حتی می‌توانیم برای زیبایی بخشی بیشتر فضای خانه را با آن‌ها همراه کنیم یعنی مبل یا پرده یا هر قسمت دیگر از خانه را به رنگ آن‌ها در آوریم که این مدل همراهی گیاهان و گل‌ها با فضای خانه امروزه رواج زیادی دارد و عده زیادی به این سبک چیدمان علاقه‌مند هستند.

گیاهان آپارتمانی مؤثر برای کاهش استرس

به جز اثر تسکین دهنده رنگ سبز، به طور کلی نزدیک بودن به طبیعت و گیاه ذهن ما را آرام می‌کند. و برای ما آرامش و رفاه به ارمغان می ‌آورد. محیط طبیعی و دیدن زیبایی گل و گیاهان میزان استرس ما را به حداقل می‌رساند و ما را آرام می‌کند. از نظر آماری ثابت شده است که بیماران در اتاق‌های بیمارستان با گیاهان و گل‌ها احساس بهتری دارند شاید به همین خاطر است که برای عیادت بیماران با خود گل میبریم  و کارگران در محیط‌های سرسبز داخلی بهتر کار خود را انجام می‌دهند. دانش‌آموزان نیز از این مزیت بهره‌مند می‌شوند و در یک محیط آرام‌تر به موفقیت بیشتری دست می‌یابند.

نقش گل و گیاهان آپارتمانی در بهبود خواب

گفته می‌شود بخار گیاهانی مانند اسطوخودوس و یاسمن خواب را بهبود می‌بخشد.و شما را آرام می‌کند. نگهداری یک گیاه از این نوع در خانه به ویژه نزدیک تخت، به شما کمک می‌کند تا در هنگام آماده شدن برای استراحت حس خوبی ناشی از عطر و بوی دلپذیری که گیاهان آپارتمانی ایجاد می‌کند، داشته باشید و فضای آرام و راحتی برای خود ایجاد کنید.

نقش گل و گیاهان آپارتمانی در کنترل صدا

تأثیر گیاه بر سر و صدا

اگر به دنبال عایقی برای کنترل صدا هستید.و صدای همسایه‌ها کلافه‌تان کرده یا آن‌ها از شما بابت سر و صدا شاکی هستند.باید بگوییم گیاه آپارتمانی تا حدی سر و صدای خانه را می‌گیرند و به نحوی مانند عایق صدا عمل می‌کنند. داشتن تقریباً یک گیاه به ازای هر ۱۰۰ فوت مربع فضای خانه، به این منظور کمک می کند، خصوصاً برای افرادی که درآپارتمان زندگی می‌کنند.

نقش گیاهان آپارتمانی در تمیز کردن هوا

مزیت اصلی گیاهان آپارتمانی توانایی آن‌در بهبود کیفیت هوای اطرافشان است. گیاهان با تبدیل دی‌اکسیدکربنی که از هوا جذب می‌کنند، اکسیژن را به محیط اطراف خود آزاد می‌کنند. بعضی از گیاهان حتی با جذب تمام سموم خطرناکی که معمولاً تنفس می‌کنیم هوا را تمیز می‌کنند. آن‌ها فقط با قرار گرفتن در خانه ما محیط را تازه و احیا می‌کنند.

توجه داشته باشید که بعضی از گیاهان آپارتمانی حساسیت‌زا هستند. پس اگر احساس می‌کنید، ممکن است به آن‌ها آلرژی داشته باشید، بهتر است قبل از خرید آن‌ها از انتخاب گیاه خود مطمئن شوید.

و فراموش نکنیم بعضی از گل‌ها و گیاهان بسیار حساس هستند.و به مراقبت‌های خاصی نیازمندند. پس اگر از پس مراقبت از این گونه گیاهان بر نمی‌آییم بهتر است گل و گیاهان مقاوم‌تری را انتخاب کنیم. زیرا آن‎ها هم موجود زنده هستند و نباید آسیب ببینند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

سانسوریا یا زبان مار

این گیاه در برابر نبود نور کافی و رطوبت مقاوم اند. برگ های شمشیری به رنگ سبزه تیره و بلند دارند.که اصولاً کنار رنگ سفید،زرد و کرم قرار می‌گیرند.

آلوئه ورا

این گیاه برای درمان سوختگی های پوستی و بهبود پوست و مو خواص زیادی دارد با تمام این خواص در آبیاری مقاوم است  و رشد خوبی دارد . آلوئه ورا گیاهی آپارتمانی است که در ابتدا شاید رشد آن کمی طول بکشد اما به تدریج سرعت رشد برگ های آن بالا می‌رود.

پتوس

این گیاه مناسب برای ادارات یا محل کار است . زیرا علاوه برزیبایی که دارد بسیار در برابر خشکی  مقاوم است.و نور کم تا روشن را نیز تحمل  می‌کند.انواع مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به رنگ سبز روشن و بعضی سبز تیره هستند.

این مقاله را می‌توانید در اپلیکیشن لیوم بانو نیز مطالعه بفرمایید.