افسردگی
افسردگی

علت افسردگی

افسردگی نوعی بیماری است مانند هر بیماری دیگر. و علت آن می‌تواند برای هر کس متفاوت باشد.این علت می‌تواند شامل از دست دادن عزیزان،موقعیت شغلی،مشکلات و تنش های زندگی یا هر عامل دیگری باشد. وقتی خودمان یا اطرافیانمان در این موقعیت قرار می‌گیرند نباید از آن به سادگی عبور کنیم و مانند هر بیماری دیگری به فکر درمان آن باشیم.


علائم افسردگی

۱. از نظر روحی حال نامساعدی دارید و ناراحت هستید.

۲. تقریباً هر روز از حجم فعالیت‌ها و کارهایتان می‌کاهید.

۳. برنامه غذایی شما بهم می‌ریزد و ممکن است با افزایش شدید وزن یا کاهش شدید وزن روبه‌رو شوید.

۴. الگوی خواب شما بهم می‌ریزد و به شدت بی‌انرژی هستید.

۵. مدام بی‌قرار هستید و احساس پوچی، بی‌ارزشی، ناامیدی و اضطراب دارید.

۶. افکاری مانند مرگ یا شاید حتی خودکشی به سوی شما می‌آیند.

درمان سریع افسردگی

افسردگی وشادی
افسردگی وشادی

اگر علائم فوق را در خود احساس کردید و آن‌ها را دارا بودید، نگران نباشید زیرا این مشکل کاملاً قابل درمان است. شاید به ذهن‌تان برسد، بهتر است زودتر روش دارویی را پیش بگیرید اما داروها شاید به طور موقتی بتوانند شما را درمان کنند اما در دراز مدت کارساز نیستند.

اگر هم تمایل به استفاده از دارو دارید؛ آگاه باشید تأثیر پذیری داروها نیز وقتی ممکن است که شیوه زندگی شما صحیح باشد. در زیر به نکاتی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند زندگی شادتر و سالم‌تری داشته‌ باشید.

ورزش برای درمان افسردگی

یک ورزش منظم و به‌جا می‌تواند به اندازه دارو در درمان آن مؤثر باشد. تحرک و ورزش باعث افزایش سروتونین، اندروفین و سایر هورمون،های شادی‌آور مغز می‌شود و از همه مهم‌تر باعث رشد سلول‌های جدید مغزی و اتصالات می‌شود. اما لازم نیست حتما برای ورزش کردن آموزش خاصی ببینید همینکه روزانه نیم ساعت پیاده‌روی داشته باشید به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری را به سمت خود حرکت دهید. همچنین می‌توانید برای نتیجه بخشی بهتر روزانه سی تا شصت دقیقه ورزش هوازی را در برنامه خود قرار دهید.

مشاوران لیوم بانو
مشاوران لیوم بانو

بیشتر در اجتماع باشید

معاشرات و رفتارهای اجتماعی انزوا را کاهش می‌دهند. سعی کنید برای دوری از انزوا مرتباً با دوستان و خانواده خود در تماس باشید یا در کلاس‌های گروهی شرکت کنید و با دیگران تبادل نظر داشته باشید. کمک کردن و حمایت از دیگران می‌‎تواند حس خوب تنها نبودن و حضور درون اجتماع را در شما برانگیزد.با دانلود اپلیکیشن مدیریت قاعدگی لیوم بانو از فضای شاد و دوستانه تالار گفتگو بهره مند شوید و دوستان جدید پیدا کنید.آشنا شدن با افراد جدید شما را از انزوا دور می‌کند.

تغذیه مناسب

غذای سالم
غذای سالم

تغذیه مناسب هم به سلامت روحی و هم سلامت جسمی کمک می‌کند. پس در واقع برای رهایی از افسردگی باید تغذیه مناسب نیز داشته باشید. می‌توانید وعده‌های کوچک و سالم در طی روز بخورید تا اعصاب آرام‌تری داشته باشید و انرژی شما ماندگار باشد. شاید احساس کنید خوراکی‌های قندی و شیرین چون حس بهتری به شما می‌دهند، بهتر می‌توانند در ذخیره انرژی به شما کمک کنند. اما کربوهیدرات‌ها جایگزین بی‌ضررتر و بهتری هستند چون باعث می‌شوند مدت زمان بیشتری قند شما نیافتد و انرژی داشته باشید.

خواب کافی

خوابیدن
خوابیدن

خواب تأثیر زیادی بر روحیه دارد و خوابیدن مناسب و به اندازه می‌تواند افسردگی شما را بهبود بخشد. کمبود خواب باعث ایجاد بد خلقی، غم و خستگی در شما می‌شود. حتما اطمینان حاصل کنید که به قدر کافی می‌خوابید و محدوده زمانی خواب شما چیزی بین هفت تا نه ساعت باشد.

کاهش استرس

برای کمک به کاهش استرس سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید. استرس زیاد باعث تشدید افسردگی می‌‎شود و شما را در معرض خطر افسردگی قرار می‌دهد. برای کنترل استرس عامل آن را پیدا کنید و سعی کنید از آن دور بمانید.

کنترل تداخل دارویی

اگر چندین داروی مختلف استفاده می‌کنید حتماً در مورد اینکه باهم در تداخل نباشند با پزشک خود صحبت کنید. تداخل دارویی یکی از علت‌های ابتلا به افسردگی است.

در مورد افسردگی خود بیاموزید

اگر افسردگی شما به علت یک بیماری زمینه‌ای است باید ابتدا این بیماری را درمان کنید. هرچه شدت افسردگی شما شدیدتر باشد درمان پیچیده‌تری را می‌طلبد.

از دیگران درخواست کمک کنید

اگر حس افسردگی دارید آن را با خانواده یا افراد معتمد مطرح کنید و از آن‌ها درخواست کمک کنید مطمئن باشید درخواست کمک نشانه ضعف نیست و هرگز این معنی را ندارد که شما خود را به آن‌ها تحمیل کرده‌اید.

تغییر سبک زندگی

شاید نیاز شما برای درمان افسردگی تنها تغییر شیوه زندگی‌تان باشد. شاید لازم است حساسیت خود را نسبت به مسائل مختلف کم کنید و یاد بگیرید از زندگی لذت ببرید. گاهی بیش از حد زندگی را سخت می‌گیریم و حتی ممکن است مدام خود را سرزنش کنیم. اگر خود واقعی‌تان را قبول کنید و انتظاراتتان را نسبت به خود و اطرافیانتان کاهش دهید کمک زیادی به شما در داشتن روحیه بهتر در نتیجه زندگی به دور از افسردگی می‎کند.

مشاوران لیوم بانو
مشاوران لیوم بانو

مراجعه به پزشک

اگر با تمرینات روزانه و تغییر سبک زندگی باز هم تغییری در روند افسردگی شما ایجاد نشد، بهتر است برای رفع افسردگی به پزشک مراجعه کنید تا با تطبیق حالات شما با افسردگی و تشخیص بیماری با دارو یا سایر روش‌ها به درمان شما کمک کند.

برای دانلود اپلیکیشن تقویم فارسی و مدیریت قاعدگی و بارداری لیوم بانو اینجا کلیک کنید.