صحیح نشستن در دوره بارداری
صحیح نشستن در دوره بارداری

اغلب شنیده می شود که زنان باردار از درد در ناحیه کمر، گردن و شانه های خود شکایت دارند. این درد بدن معمولاً به دلیل تغییرات شدید در وضعیت بدن در دوران بارداری تجربه می شود.

 اگر باردار هستید، حتی انجام کارهای ساده مانند ایستادن و نشستن می تواند به دلیل افزایش وزن برای شما دشوار باشد. اما اگر نحوه صحیح ایستادن و نشستن در دوره بارداری را پیدا کنید کمتر از همیشه از درد های دوره بارداری خود شاکی خواهید بود.

اگر در دوره بارداری در وضعیت درست ننشینیم چه اتفاقی می‌افتد؟

وضعیت نامناسب در دوران بارداری ممکن است حتی پس از زایمان باعث عوارض و تحریک مفاصل شود. ممکن است بر عملکردهای بدن مانند هضم و تنفس نیز تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، حفظ وضعیت بدنی مناسب در طول بارداری برای کاهش تنش در کمر، شانه ها، گردن و باسن ضروری است. اما یک وضعیت خوب به نوزاد کمک می کند تا آسیب نبیند.

چگونه در دوره بارداری صحیح بشینیم؟

در حالت نشسته، پشت شما باید صاف باشد و شانه هایتان به سمت عقب کشیده شود. باسن باید پشت صندلی را لمس کند.پاهای خود را به طور مساوی روی زمین قرار دهید. زانوها و باسن بایددر زاویه نود درجه تنظیم شوند.

یک صندلی با پشتی صاف برای نشستن انتخاب کنید. یک بالش نرم یا یک حوله کوچک رول شده ممکن است برای مواظبت بیشتر از کمرتان انتخاب خوبی باشد.

سعی کنید موقع نشستن از زیرپایی استفاده کنید یا یک بالشت را زیر پای خود قرار دهید. این باعث کاهش فشار روی کمر می شود. اگر زیرپایی ندارید، حتما روی صندلی بنشینید که به اندازه کافی پایین باشد تا هر دو پای خود را به طور مساوی روی زمین قرار دهید.

اگر برای مدت طولانی نشسته اید، می توانید تمرینات ساده پا را برای افزایش گردش خون و جلوگیری از گرفتگی عضلات انجام دهید.

برای انجام تمرینات پا می‌توانید در حالی که نشسته اید پاها را بلغزانید یا چند ثانیه بایستید و روی پنجه های خود بلند شوید.

اگر از شما خواسته می شود ساعت های طولانی در محل کار خود بنشینید، به یاد داشته باشید که چند دقیقه در فواصل زمانی معین بلند شوید و راه بروید.

در محل کار در حالی که پشت میز خود نشسته اید، ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که با میز همسطح شوید. نزدیک میز خود بنشینید تا بتوانید دست و آرنج خود را روی میز یا صندلی قرار دهید.

صحیح نشستن در دوره بارداری
صحیح نشستن در دوره بارداری

یکی دیگر از وضعیت های خوب نشستن می تواند این باشد که روی لبه صندلی بنشینید و کاملاً خمیده شوید. سپس خود را بالا بیاورید و انحنای پشت خود را تا جایی که می توانید صاف کنید.

 اطمینان حاصل کنید که وزن بدن خود را به طور مساوی روی هر دو لگن تقسیم کنید.

استفاده از توپ تعادلی به عنوان وضعیت نشستن در سه ماهه سوم بارداری ممکن است مفید باشد. اما مطمئن شوید که برای قد شما مناسب است. ممکن است به آماده سازی لگن شما برای زایمان و حتی قرار گرفتن کودک در موقعیت مناسب کمک کند.

وقتی روی زمین می نشینید، می توانید در حالت پینه دوز بنشینید.به این صورت که صاف بنشینید و زانوهای خود را خم کرده و پاشنه های خود را به هم متصل کنید.

به کمک اپلیکیشن بارداری لیوم بانو می‌توانید از تست بارداری رایگان و ده ها قابلیت دیگر استفاده کنید.

وضعیت های نشستن در دوران بارداری که باید از آنها اجتناب کنید.

صحیح نشستن در دوره بارداری
صحیح نشستن در دوره بارداری

هنگام نشستن از روی هم گذاشتن پاها خودداری کنید. ممکن است باعث گردش خون بد، تورم مچ پا یا واریس شود.

هر زمان که نیاز به چرخش دارید، از چرخش در ناحیه کمر خودداری کنید. در عوض، توصیه می شود تمام بدن خود را بچرخانید. همچنین از خم شدن به جلو خودداری کنید. این ممکن است فشار غیر طبیعی بر روی شکم وارد کند.

از نشستن طولانی مدت یا در یک وضعیت خودداری کنید. فقط برای مدت کوتاهی (۱۰ تا ۱۵ دقیقه) بنشینید و به یاد داشته باشید که مرتباً وضعیت خود را تنظیم و تغییر دهید.

بهتر است از خمیدن خودداری کنید حتی اگر احساس راحتی کنید.

از نشستن با پاهای آویزان خودداری کنید. زیرا می تواند منجر به تورم با افزایش جریان خون در پاها شود.

صحیح نشستن در دوره بارداری
صحیح نشستن در دوره بارداری

در دوران بارداری از نشستن روی چهارپایه یا صندلی بدون پشتی خودداری کنید.زیرا می تواند زیادی به کمر شما وارد کند.

وضعیت های ایستادن مناسب دردوره بارداری

سر شما باید صاف نگه داشته شود. نباید کج شود

توصیه می شود قفسه سینه به سمت جلو و تیغه های شانه به سمت عقب کشیده شوند.

با صاف نگه داشتن زانوها از قفل شدن آنها خودداری کنید.

از کج کردن لگن به جلو یا عقب خودداری کنید. توصیه می شود باسن را جمع کنید و در صورت امکان عضلات شکم را به سمت داخل بکشید.

پاهای شما باید در یک جهت قرار بگیرند و وزن هر دو پا را به طور یکنواخت متعادل کنند. کفش های پاشنه کوتاه (نه کفش های تخت) ممکن است برای حمایت از قوس های پا استفاده شوند.

توصیه می شود برای مدت طولانی نایستید.

اگر در دوره بارداری در ناحیه سینه هایتان درد احساس می‌کنید اینجا کلیک کنید.

چگونه در دوران بارداری از حالت دراز کشیده بایستیم؟

اگر می خواهید از حالت دراز کشیده بایستید، روی تخت به یک سمت بچرخید، زانوهای خود را نزدیک کنید و پاهای خود را به سمت تخت حرکت دهید. سعی کنید با فشار دادن دستان خود به سمت بالا بنشینید. هنگام تلاش برای ایستادن خم نشوید.

برای دانلود اپلیکیشن تقویم قاعدگی و بارداری لیوم بانو اینجا کلیک کنید.